جت گروتینگ

جت گروتینگ یکی از روش‌های پیشرفته و موثر در بهسازی خاک است که می‌تواند به طور قابل توجهی جابجایی دیوارهای دیافراگمی را محدود کند. در تایوان، گودبرداری‌های عمیق اغلب در مناطق شلوغ شهری انجام می‌شود که باعث می‌شود سایت‌های ساخت و ساز نزدیک به ساختمان‌های مجاور قرار بگیرند. حتی با وجود اجرای دقیق، پروسه گودبرداری همواره منجر به نشست زمین می‌شود که ممکن است به سازه‌های مجاور آسیب‌های سازه‌ای یا غیر سازه‌ای وارد کند.

تجربیات اجرایی در تایوان نشان داده است که نشست‌های قابل ملاحظه‌ای در نزدیکی محل ساخت ایجاد می‌شود و تا فاصله سه تا چهار برابر عمق گود گسترش می‌یابد. این امر اشاره می‌کند که ساختمان‌های قرارگرفته در این فاصله احتمالا تحت تاثیر فعالیت‌های گودبرداری قرار خواهند گرفت و دعاوی حقوقی و زیان‌های مالی ناشی از این حوادث اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی گودبرداری، حفظ یکپارچگی ساختمان‌های مجاور از اهم واجبات مهندسین و پیمانکاران است.

در این مقاله، طراحی و اجرای رویکرد بهسازی خاک برای کاهش جابجایی دیوار دیافراگمی یک گود با 6 طبقه منفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. انحراف‌سنج‌ها برای ارزیابی عملکرد میدانی گود مورد استفاده قرار گرفتند. در این پروژه، بهسازی خاک با استفاده از جت گروتینگ برای افزایش مقاومت پسیو خاک در جوانب گود طراحی و اجرا شد.

تاثیر این بهسازی بر روی مقاومت کلی خاک با روش میانگین وزنی تخمین زده شد. نتایج پایش پروژه نشان داد که بهسازی خاک با جت گروتینگ برای کاهش جابجایی دیوار دیافراگمی در یک گود عمیق 22.3 متری بسیار موثر بوده است. آنالیز بازگشتی عددی نیز اثربخشی بهسازی قسمتی از خاک با جت گروتینگ را تایید کرد.

مزیت بهسازی قسمتی از دیواره پروژه این است که نسبت به بهسازی کل پروژه مقرون به صرفه‌تر است. به این معنی که بهسازی دقیق و برنامه‌ریزی شده‌ی قسمتی از دیواره می‌تواند هزینه بهسازی را کاهش دهد. بهسازی قسمتی از خاک برای کاهش جابجایی تخمینی دیوار تا بیش از 40 درصد موثر بود. این نتایج عددی بر اساس تعداد زیادی فرضیات و داده‌های محدود به دست آمده‌اند، اما با توجه به بهترین قضاوت نویسنده، در صورت نبود بهسازی با جت گروتینگ جابجایی دیوارها 40 درصد بیشتر از انتظار بود.

 

شکل 1: شکل شماتیک بهسازی خاک به وسیله جت گروتینگ برای ساختمان مسکونی MR

 

 

 

شکل 2 : نمودار جابجایی دیوار دیافراگمی بر اساس خطوط پروژه

 

مقالات مرتبط:

روش جت گروتینگ و کاربردهای آن در بهسازی خاک و ستون‌های خاک-سیمان

تخمین پارامترهای جت‌گروتینگ در سد شهریار ایران

اثر فشار و جریان گروت بر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خاک در اجرای جت گروتینگ

استفاده از جت گروتینگ برای محدود کردن جابجایی دیوار دیافراگمی یک گود عمیق