عوامل اثرگذار در روش جت‌گروتینگ، بر راندمان پروسه تزریق فشاری تاثیر می‌گذارند و باید در زمان طراحی، ساخت و اجرای ستون‌های تزریق فشاری در نظر گرفته شوند.

  • تاثیر فشار دینامیکی

زمانیکه فشار جت از مقاومت فشاری محدود نشده خاک ماسه‌ای و چسبنده فراتر رود، برد فرسایش افزایش می‌یابد. با فشار کمتر نیز می‌توان به برد فرسایش (حفاری) برابر با فشار بالا دست یافت. اما فشار بالا در اغلب موارد موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. معمولا، برای خاک‌هایی مانند سیلت، ماسه و … ، فشار تزریق بین 30 و 60 مگاپاسکال و برای سنگ بیش از 200 مگاپاسکال اعمال می‌شود.

  • تاثیر هوای فشرده

افزایش سرعت هوا حتی تحت فشار کم می‌تواند پتانسیل فرسایش را به طور قابل ملاحظه افزایش دهد. هوای فشرده در وهله اول برای رسیدن به حداکثر انرژی فرسایش و در وهله دوم برای انتقال پسماند و ضایعات به سطح زمین اهمیت حیاتی دارد.

  • تاثیر خاک

نوع خاک و لایه بندی زمین و نیلینگ بر کیفیت مخلوط خاک- بتن (به دست امده از تزریق فشاری) و هندسه فرسایش تاثیر می‌گذارد. آشفتگی ایجاد شده در محل تزریق سیال به تنهایی برای به هم ریختن دانه‌بندی خاک‌های غیر چسبنده کافی است. زمانیکه پلاستیسیته و سختی افزایش یابد قابلیت فرسایش کاهش می‌یابد تا نقطه‌ای که تزریق فشاری به تنهایی نمی‌تواند خاک‌های چسبنده سفت را به خوبی فرسایش دهد.

شن‌ها ، سنگ لاشه‌ها ، و قلوه سنگ‌ها اگرچه جزء خاک‌های غیر چسبنده تقسیم‌بندی می‌شوند. ولی ممکن است بسته به دانسیته، ساختار خاک و سایر شرایط به راحتی قابل فرسایش باشند. زمانیکه خاک محتوا بیش از 30% شن باشد یا اندازه شن‌ها بزرگتر از 10 سانتی‌متر باشد. (قلوه سنگ) ، قطر خاک – بتن حاصله ممکن است کوچکتر از مقادیر پیش‌بینی شده و مد نظر باشد. کاهش تعداد دوران ابزار اختلاط یا افزایش سرعت پمپ دوغاب ممکن است این نوع مشکلات را رفع و حل کند.

  • سایر عوامل اثرگذار در روش جت‌گروتینگ

کیفیت سطح داخلی نازل و مصالح و همچنین ابعاد و قطر آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است. دقت کنید که حتی یک نازل خوب و مناسب ممکن است قبل از استفاده به راحتی آسیب ببیند و منجر به ناهنجاری در جریان جت و سیال شود. برای لحاظ کردن این عوامل، شرایط نازل‌ها قبل و بعد از هر تزریق فشاری بایستی بررسی شود. در این بررسی‌ها از یک سیستم اندازه‌گیری مخصوص مشتمل بر آزمایش‌های دینامیکی با استفاده از فیلم‌های حساس به فشار استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: انتخاب روش پایدارسازی گود