نصب و اجرای المان های قائم در دیوار مهارکوبی شده یا مسلح‌شده به روش انکراژ

  • تیرهای نگهبان جایگزینی

حفر گمانه برای نصب و اجرای المان‌های قائم در دیوار مهارکوبی شده با اهداف زیر صورت می­گیرد:

-استقرار تیرهای نگهبان در موقعیت محل­‌های دقیق و معین (بالاخص اگر از روکش پیش‌­ساخته استفاده می­‌شود)

-نفوذ در خاک‌­های خیلی سخت، زمین­‌های حاوی لاشه سنگ، تخته سنگ، یا بسترهای تماماً سنگی

-فراهم آوردن امکان اجرای اتصالات پیش‌ساخته مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ) ها به تیرهای نگهبان

-به حداقل رساندن آلودگی صوتی و ارتعاش ناشی از کوبش

-در طی حفاری، ناظر موظف است هر گونه انحراف قابل توجه از شرایط مفروض زمین در طرح را به دقت مشاهده و شناسایی کند.

-بایستی از ریزش جداره گمانه اجتناب شود، بویژه زمانیکه سازه­‌های مجاور یا تاسیسات نزدیک در معرض آسیب­‌های ناشی از نشست باشند. هرگاه گمانه ریزش داشته باشد، باید از غلاف­‌گذاری یا سیال حفاری مورد تایید استفاده شود.

بعد از تکمیل حفاری، گمانه بایستی تا ارتفاعی که در نقشه‌­ها نشان داده شده است، پاکسازی شود. پس از آن می­توان برای استقرار هر چه بهتر تیرهای نگهبان، ته گمانه را قدری بتن‌­ریزی نمود (قبل از ریختن بتن پر کننده کل گمانه).

سپس تیر نگهبان به صورت شاقول و مهار شده داخل گمانه گذاشته می­‌شود. موقعیت و ارتفاع بالای تیر نگهبان بایستی طبق نقشه­‌ها اندازه­‌گیری شود. سپس گمانه تا تراز نهایی گود، با بتن سازه‌­ای یا کم‌عیار پر می­شود. از تراز نهایی گود تا سطح زمین موجود، گمانه با بتن کم‌عیار پر می­‌شود.

  • تیرهای نگهبان کوبشی

جاییکه تیرهای نگهبان به روش کوبش اجرا می­‌شوند، تجهیزات کوبش شمع بایستی با محیط سایت تناسب اندازه داشته باشند. یک ریل هادی باید مسیر چکش شمع و شاقولی بودن تیر نگهبان را هدایت کند تا نیروی کوبه به صورت متمرکز در هر ضربه به تیر نگهبان وارد شود و تیر از مسیر خود منحرف نشود. قبل از شروع کوبش، بایستی شرایط سازه­‌های مجاور و عدم معارضت تاسیسات بالاسری با تجهیزات کوبش کنترل شود.

کوبش تیرهای نگهبان و سپری­‌ها موجب ارتعاش می­‌شود که ممکن است به سازه­‌های مجاور آسیب وارد کند. اطلاعات تکمیلی در خصوص ارزیابی پتانسیل آسیب­‌های ناشی از ارتعاش را می­توان در (NCHRP Synthesis 253 1997) یافت.

تیرهای نگهبان کوبشی باید تا عمق نشان داده شده در نقشه­‌ها، بدون آسیب و خسارت نفوذ کنند. هرگاه رواداری انحراف مسیر شمع در طرح بسیار محدود باشد و یا نفوذ تیر در زمین دشوار باشد، برای جلوگیری از آسیب و خسارت شمع، باید از پاشنه کوبش در نوک شمع استفاده نمود.

اگر روی تیرهای نگهبان اتصالات پیش‌­ساخته (به منظور تامین تکیه­‌گاه روکش دیوار پایدارسازی شده و تامین اتصال مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ) و دیوار پایدارسازی شده ) وجود داشته باشد، تیرهای نگهبان نباید بیشتر از عمق مشخص شده نفوذ کنند، تا بتوان مهار(یا مسلح‌کننده انکراژ)ها را طبق ارتفاع مشخص شده در طرح اجرا نمود. سر همه شمع­‌ها بایستی بعد از تکمیل کوبش به لحاظ آسیب و خرابی بررسی شود. گزارش کوبش شمع­های مجاور بایستی مقایسه شود.

تفاوت در گزارش­ها ممکن است نشانگر تفاوت شرایط زمین باشد و نهایتاً نیاز به تغییر پروسه کوبش شمع باشد. تیرهای نگهبانی که بطور مناسب کوبیده نمی­شوند، آسیب می­‌بینند، یا از مسیر و موقعیت خود انحراف پیدا می­‌کنند، ممکن است حذف شوند و تیر نگهبان جایگزین اجرا شود. اگر اندازه­‌گیری جابجایی جانبی دیوار پایدارسازی شده لازم باشد، می­‌توان یک انحراف‌­سنج به تیرهای نگهبان نصب نمود. قبل از کوبش تیر، یک پروفیل نبشی فولادی به بال و جان تیر نگهبان جوش داده می­‌شود به نحویکه یک فضای غلافی شکل برای استقرار انحراف‌سنج تامین شود.

اگر آسیب وارده به تیر نگهبان در پروسه کوبش زیاد باشد، آنگاه بالاجبار باید تیرهای نگهبان را به روش جایگزینی (استقرار در گمانه‌­های حفر شده) اجرا نمود. اطلاعات تکمیلی در خصوص نظارت شمع­‌های کوبشی در (FHWA-HI-97-013 (1996 ارائه شده است.

  • سپری­‌ها

سپری‌ ها معمولاً با استفاده از چکش‌های ضربه ای یا ارتعاشی داخل زمین کوبیده میشوند. زمانیکه از چکش ضربه‌ ای استفاده می شود، برای جلوگیری از آسیب زیاد به سر سپری و شل شدن قفل و بست سپری¬‌های مجاور، باید کلاهک کوبش و چکش مناسبی انتخاب شود.

زمانیکه کوبش در خاک های نسبتاً سخت انجام می‌¬شود، بایستی نظارت منظم و دقیقی بر ارزیابی آسیب های وارده به سر سپری ها و قفل و بست بین سپری ها انجام شود. کوبش ارتعاشی روشی مناسب است، بویژه برای خاک های غیر چسبنده گرد دانه (نه تیز گوشه) و خاک های نرم. سپری ها معمولاً بصورت جفت (نر و ماده) یا بصورت پانلی کوبیده می شوند.

نصب سپری ها بایستی با زبانه هر سپری پیش رود. اگر نصب با کام سپری پیش رود، ممکن است کام از خاک پر شود و نصب سپری بعدی را با مشکل مواجه کند. استفاده از تیر راهنما برای جلوگیری از انحراف مسیر سپری ها حین کوبش توصیه می شود. اگر در دفترچه مشخصات طرح آمده باشد، بعد از نصب سپری بایستی سر آن، دقیق و صاف و طبق ارتفاع مشخص شده در طرح بریده شود.

  • گودبرداری

خاکبرداری تا تراز فوقانی دیوار پایدارسازی شده قبل از نصب و اجرای المان­‌های قائم دیوار انجام می­‌شود. مراحل بعدی خاکبرداری و نصب مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ) ها در نقشه­‌ها و دفترچه مشخصات تعیین می­‌شود، به نحویکه پایداری سیستم دیوار پایدارسازی شده و تمامیت سازه‌­های مجاور حفظ گردد.

لازم است که توالی مراحل ساخت و روش­‌های خاکبرداری (خاکبرداری کلی یا خاکبرداری کنگره‌­ای) با هم سازگار باشند و خاکبرداری پایین­تر از تراز هر ردیف مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ)، حداکثر به 60 سانتیمتر یا ارتفاعی که در دفترچه مشخصات طرح آمده است محدود شود.

خاکبرداری ترازهای بعدی نباید انجام شود، مادامیکه مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ) ردیف فوقانی اجرا گردیده و lock-off شود. هر گونه تغییر در توالی مراحل ساخت بایستی قبل از اجرا توسط مهندس طراح تایید شود.

همچنین بخوانید: منظور از مانیتورینگ در سیستم مهارکوبی یا انکراژ چیست؟