نظارت بر اجرا، مشاوره و کنترل طرح

نظارت بر عملکرد به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت در اجرای استاندارد و کیفیت مصالح، جهت ارزیابی عملکرد دیوار میخکوبی انجام می‌­گیرد. نماینده کارفرما، پیمانکار، یا ترکیبی از هر دو، بسته به روش قرارداد (روش گام به گام یا روش عملکرد)، می‌­تواند بازرسی ساخت دیوار را بر عهده بگیرد. نظارت بر عملکرد معمولاً توسط نماینده کارفرما انجام می‌­شود. اگر پروسه بازرسی به‌خوبی هدایت شود، نقشی حیاتی در کیفیت بالای دیوار ایفاء می‌­کند. نظارت بر عملکرد باید در اجرای هر دیوار میخکوبی غیرمعمول یا بحرانی در نظر گرفته شود. نمونه‌­هایی از دیوارهای غیرمعمول یا بحرانی شامل دیوارهای بلندتر از 10 متر، دیوارهای ساخته شده برای تعریض جاده زیر پل­‌های موجود و دیوارهای با سربار خارجی بسیار زیاد هستند. همچنین، زمانی که یک دیوار میخکوبی دائمی برای اولین بار در یک شهر ساخته می‌­شود، توصیه می‌شود که نظارت بر عملکرد حتماً صورت گیرد.

ابزارسنجی نظارت بر عملکرد

ابزارسنجی نظارت بر عملکرد برای چنین دیوارهایی باید شامل انحراف‌سنج­‌ها، نقاط مساحی در بالای دیوار، لودسل­‌ها و گیج­‌های کرنشی باشد. انحراف‌سنج­‌ها و نقاط مساحی برای اندازه­‌گیری جابجایی دیوار در طی ساخت و بعد از آن استفاده می­‌شوند.

  • بازرسی می‌تواند شامل ارزیابی موارد زیر باشد:
  • تطبیق اجزا سیستم با دفترچه مشخصات مصالح
  • تطبیق روش­‌های ساخت با دفترچه مشخصات اجرایی
  • تطبیق با دفترچه مشخصات عملکرد کوتاه‌مدت
  • نظارت بلندمدت، اگر از نظر قرارداد لازم باشد

مشاوره و کنترل طرح

هدف از کنترل و بهینه‌سازی طرح به‌کارگیری بهترین و سازگارترین روش‌ها با توجه به شرایط پروژه و رسیدن به اقتصادی‌ترین و ایمن‌ترین طرح ممکن برای هر پروژه است. در شرکت پی‌بان، همواره تلاش اعضای تیم طراحی بر ارائه طرح‌هایی است که عملکرد مناسب گود پایدارسازی شده و اقتصاد پروژه را توأمان در نظر بگیرد. علاوه بر ایمنی سازه، کاهش هزینه‌های ساخت و پرهیز از هدر رفتن مصالح نیز تضمین می‌گردد.

تمامی طرح‌های ارائه شده منطبق بر آیین‌نامه‌ اداره فدرال راه‌های آمریکا که مبنای طراحی‌های پایدارسازی گودبرداری به روش نیلینگ و انکراژ است، همچنین ضوابط ارائه شده در نشریات سازمان نظام مهندسی ایران بوده و با توجه به شرایط و محدودیت‌های خاص هر پروژه کاملاً اجرایی است. طرح‌ها همگی توسط نیروهای متخصص بازبینی شده و در نهایت طرحی قابل دفاع و بهینه ارائه می‌گردد.

شرکت خدمات ژئوتکنیک پی‌بان

شرکت پی‌بان با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب در رشته‌ عمران و با داشتن دانش روز در زمینه مدیریت زمان و برنامه‌ریزی پروژه، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و اجرایی برای پروژه‌های عمرانی می‌باشد.

طراحی، مشاوره و نظارت بر اجرای طرح های عمرانی از جمله مهمترین عوامل موفقیت پروژ‌ه‌های ساختمانی است, استفاده از خدمات مشاوره و دستگاه نظارتی برای مدیریت و کنترل مراحل مختلف اجرایی پروژه است. کسب اطمینان از تأمین نیازمندی‌ها و الزامات پروژه از یک سو و اجرای دقیق و صحیح آنها در موعد تعیین شده مطابق با دستورالعمل و استانداردهای روز دنیا و حفظ أصول ایمنی از سوی دیگر، اهمیت استفاده از مشاوره و نظارت بر طرحهای عمرانی را نشان می ­دهد.

مشاور و ناظر پروژه‌های عنوانی به‌عنوان امین و نماینده کارفرما، ضمن هدایت روند اجرای پروژه در چارچوب مشخص، فعالیت‌ پیمانکاران پروژه را براساس قرارداد فی‌ مابین و برنامه‌های پروژه کنترل و راهکارهای اجرایی و موثر برای رفع مشکلات جاری و پیش بینی نشده ارائه می‌کنند.

با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و ساز، حفظ اصول ایمنی و زمان‌بندی پروژه‌های عمرانی عدم استفاده از سازوکار مشاوره و نظارت جامع و مدون، سبب تجدید عملیات اجرایی و شاید دوباره‌کاری برای رفع نواقص و اجرای استاندارد شود که موجب تحمیل هزینه‌‌های سنگین کمی و کیفی می­‌گردد.

مشاورین و ناظرین شرکت پی­‌بان با قبول نظارت بر پروژه‌­های عمرانی به نوعی امین کارفرمای مورد نظر محسوب می‌شوند و کنترل امور اجرایی را بر عهده دارند. این افراد پروژه مورد نظر را هدایت کرده و چهار چوب مشخصی برای آن در نظر می­‌گیرند. از جمله وظایف و خدمات مشاوران اجرایی این طرح‌ها می­‌توان به پیگیری و کنترل بر عملکرد پیمانکاران پروژه، بررسی قراردادهای بین کارفرما و پیمانکاران تنظیم شده، کنترل اجرای درست استاندرهای ساخت و ساز، رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از بروز حادثه و هدایت پروژه در خط زمانی اشاره داشت. این مشاورین در مواقع حساس راهکارهای اجرایی موثری ارائه داده و با این روش به حل مشکلات پیش رو کمک می‌کنند.

خدمات نظارت و مشاوره شرکت پی­‌بان

به طور کلی، نظارت و مشاوره‌­های عمرانی و ساخت و ساز، سه حوزه‌­ی کلی را در بر می‌گیرد:

 اقتصادی

یکی از مهم ترین جنبه‌های هر پروژه­ای، مسائل مربوط به اقتصاد آن است. هزینه­‌های پروژه باید به دقت محاسبه شوند و از هر راهی برای کاهش هزینه‌ها استفاده شود. یک گروه مهندسی مشاور می‌­تواند به خوبی هزینه‌­ها را تخمین زده و بهترین راهکارها را به سازندگان پروژه ارائه کند. بسته به نوع پروژه باید راهکارهایی ارایه داد تا بتوان با استفاده از آن­‌ها، هزینه­‌های پروژه را کاهش داد.

  • کنترل قیمت و کیفیت مصالح ورودی
  • پیشنهاد طرح­‌های اجرایی با بهترین قیمت
  • بررسی پیمانکاران اجرایی پروژه و پیشنهاد تیم­‌های اجرایی مجرب و با کیفیت

در نهایت، نتیجه­‌ی تمامی تحقیقات و مطالعات به دست کارفرمای محترم زسیده و آن‌ها بسته به نتیجه‌­ی آن، تصمیم می­‌گیرند.

فنی و مهندسی

یکی از ابعاد بسیار مهم هر یک از پروژه های عمرانی، ابعاد فنی و مهندسی است که باید به حرفه‌­ای ترین شکل ممکن صورت گیرد. به همین دلیل است که شرکت پی‌بان، می‌­تواند در این زمینه حرف­‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
در پروسه­‌ی مشاوره‌­ی فنی و مهندسی، مهندس موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • بررسی طراحی پروژه
  • بررسی استانداردها و معیارهای فنی اجرا شده و ضوابط مورد نیاز
  • نظارت بر اجرای پروژه
  • کنترل مهندسی

هر یک از این بخش ها باعث می‌شود که پروژه به خوبی پیش برود و پروژه با استاندارد و اصول ایمنی به اتمام رسد.

مشاوره مدیریتی

شرکت پی‌­بان می‌تواند مدیریت پروژه را نیز به عهده بگیرد و یا در این زمینه، مشاوره­‌هایی به سازندگان و سرمایه‌گذاران ارائه کند.

شرکت پی‌­بان در حوزه‌ی مدیریت پروژه، تجارب خوبی دارد که می‌توانند در روند پروژه به کار بیایند.

برخی از حوزه­‌های مدیریتی مهندس مشاور شامل موارد زیر می‌شود:

  • کنترل پروژه و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای آن
  • مدیریت طرح اجرایی
  • پیاده‌سازی قواعد طراحی و کیفیت مورد نیاز
  • آموزش نیروهای انسانی و برنامه ریزی برای توسعه دادن منابع انسانی

به طور کلی، شرکت پی‌­بان می‌تواند از ابتدای پروژه تا انتهای آن را برنامه‌ریزی و مدیریت کند.