یک گودبرداری قائم به صورت روتین برای ایجاد زیرزمین در سازه‌ها استفاده می‌شود. در چنین شرایطی، دیوار حائل خاک باید در مجاورت گود نصب شود تا از ریزش دیواره گود جلوگیری کند.

برای تعیین سیستم دیوار حائل خاک باید شرایط تکنیکی ویژه‌ای مانند شرایط خاک، هندسه گود و ابعاد آن، شرایط ساختمان‌های اطراف و جنبه‌های غیر تکنیکی موجود، مانند هزینه‌های ساخت، دوره ساخت و ایمنی کارگرهای ساختمان را در نظر گرفت.

در حال حاضر، یکی از متداول ترین دیوار حائل مورد استفاده، سیستم دیوار حائل مهاربندی شده است. مواد مورد استفاده، مانند فولاد (مقاطع لوله فولادی و یا مقاطع H شکل) تیرهای بتنی، یا سقف‌های بتنی، به عنوان مهار استفاده میشوند. گودها میتوانند هم به صورت از پایین به بالا و یا از بالا به پایین اجرا میشود.

مهارها طراحی میشوند تا در برابر فشار خاک فعال که بر روی دیوار حائل وارد میشوند مقاومت کنند. به علاوه، مهارها به طور فشرده‌ای در فاصله‌های چند متری در جهت‌های قائم و افقی قرار میگیرند. هزینه و زمان ساخت برای گودهایی با هندسه بزرگ به دلیل افزایش نصب مهار‌ها به طور زیادی تشدید شود. همچنین، چیدمان متراکم مهار میتواند مراحل ساخت را مختل کند، این اختلال میتواند در مواردی مانند حرکت ماشین‌آلات گودبرداری و انتقال خاک حفاری شده و مصالح ساختمانی باشد.

در این مقاله، یک سیستم نوآورانه دیوار حائل بدون مهار برای گودبرداری در خاک نرم مربوط به دیوارهای حائل ثابت و صلب را ارائه میدهد.  سیستم این دیوارها شامل چهار سازه اصلی، دیوار دیافراگمی، دیوار دنده ای، دیوار میانی، دیوارهای تکیه‌گاه و سازه‌های مکمل و کپ روی دیوار می شود.

ویژگی‌های سیستم این نوع سازه نگهبان :

1. ایجاد یک دیوار حائل ممتد با ساخت دیوار دیافراگمی در طول پیرامون منطقه گودبرداری شده

2. ایجاد یک سیستم دیوار حائل ثابت و صلب با ساخت دیوارهای میانی و دنده‌ای در میان آنها

3. ساخت دیوار حائل صلب با دیوارهای تکیه‌گاه و کپ روی دیوار

. نتایج نشان داد که سختی این سیستم فاکتور بسیار مهمی در کنترل تغییر شکل می باشد.

نمای-پلان-سیستم-دیوار-حائل-ثابت-و-صلب

شکل 1: نمای پلان سیستم دیوار حائل ثابت و صلب

نمای-پلان-تعیین-تغییرشکل-دیوار-برای-دو-روش-تاپ-دان-و-سیستم-دیوارحائل-ثابت-و-صلب

شکل 2 : نمای پلان تعیین تغییرشکل دیوار برای دو روش تاپ‌دان و سیستم دیوارحائل ثابت و صلب