نماد سایت شرکت پی‌بان | Peyban

مقاومت پیوند در طراحی سیستم میخکوبی یا نیلینگ چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

مقاومت پیوند در نیلینگ

مقاومت پیوند در نیلینگ

مقادیر مقاومت پیوند در طراحی پایدارسازی خاک به روش میخکوبی یا نیلینگ

مقاومت یک میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) در مقابل پول ­اوت که بروش حفاری- تزریق اجرا شده باشد، از اندازه میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) (قطر و طول) و مقاومت نهایی پیوند،”qu”  تاثیر می­پذیرد.

رزیستور پیوند همان مقاومت برشی بسیج شده در امتداد سطح مشترک خاک-دوغاب می­باشد.

مقاومت پیوند به ندرت در آزمایشگاه اندازه­ گیری می­شود و هیچ استانداردی که بتوان از آن برای ارزیابی مقاومت پیوند بدست آمده از مطالعات کورولیشن محلی و تجربیات محلی در شرایط مشابه استفاده نمود، وجود ندارد.

در نتیجه این وابستگی شرایط محلی، دفترچه مشخصات قرارداد شامل الزامات سخت و محکمی می­باشد که طبق آن درصدی از میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) ها برای بررسی طرح مقاومت پیوند، تحت آزمایش بارگذاری برجا قرار می­گیرند.

عوامل تاثیرگذار

طبق تجربیات مشاهده شده برای میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) های حفاری- تزریق شده، مقاومت پیوند از موارد زیر تاثیر می­پذیرد:

برای میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) های حفاری- تزریق شده در خاک­های غیر چسبنده، بزرگی فشار سربار و طبیعت خاک دانه­ای بر زاویه اصطکاک خاک تاثیر می­گذارد، که آنهم به نوبه خود بر مقاومت پیوند تاثیر می­گذارد. برای میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ)  های تزریق شده در خاک ریزدانه، بطور کلی، مقاومت پیوند کسری از مقاومت برشی زهکشی نشده خاک می­باشد. نسبت مقاومت پیوند به مقاومت برشی زهکشی نشده خاک، “qu/Su“، برای خاک­های نرم­ بزرگ­تر از خاک­های سخت می­باشد.

 

مقدارهای معمول پیوند نهایی برای میخ

مقادیر معمول پیوند نهایی برای میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) های حفاری- تزریق شده در خاک­های مختلف و با استفاده از روش­های حفاری متفاوت در جدول 1 ارائه شده است. مقادیر این جدول فقط با روش تزریق ثقلی همخوانی دارد. جدول 1 این امکان را فراهم می­کند که طراح، مقاومت پیوند را با وارد نمودن اسم نوع سنگ و خاک­های تشریح شده بواسطه منشاء و مبداء ژئولوژیک آنها (مثلاً، ریزشی، مارین و …) ارزیابی نموده و تخمین بزند. اگرچه جدول 1بازه وسیعی از انواع سنگ­ها و خاک­های مختلف، روش­های حفاری، و شرایط زمینی را پوشش می­دهد، ولی داده­های استفاده شده در جدول همه موارد ترکیبی ممکن را پوشش نمی­دهند.

مقاومت­های پیوند بالا و پایین ذکر شده در جدول1، تقریباً با شرایط حداقل و حداکثر مطلوب برای یک نوع خاک و روش ساخت همخوانی دارند. برای مثال، در مورد خاک­های دانه­ای، در مواردی که محدوده­ها نسبتاً عریض باشند، مقاومت­های پیوند بالا و پایین ممکن است به ترتیب، با شرایط مصالح سست و خیلی متراکم همخوانی داشته باشند. این مقادیر بطور ذاتی محافظه کارانه می­باشند و می­توان از آنها بعنوان مقادیر اولیه در طراحی استفاده نمود. مقاومت پیوند نهایی خاک را می­توان، طی بررسی­های محلی پروژه از طریق نتایج آزمایش PMT برجا و با استفاده از کورولیشن زیر تخمین زد:

 

سنگ ها

در مورد سنگ­ها، مقاومت پیوند را می­توان از روی کورولیشن با مقاومت فشاری سنگ سالم، ارزیابی نمود. در جای دیگر انجمن Post-Tensioning (PTI, 1996) پیشنهاد می­کند که تنش پیوند نهایی بین سنگ و دوغاب را می­توان بعنوان 10% از مقاومت فشاری محدود نشده سنگ تا میزان حداکثر 4000 کیلو پاسکال، تقریب زد. اما توصیه شده است که مقاومت پیوند تخمینی، از مقادیر موجود برای سنگ­های معمول که در جدول 1 ذکر شده است فراتر نرود.

مقاومت پیوند می­تواند بطور قابل توجهی توام با افزایش فشار دوغاب (Shiehds et al, 1978; Weatherby, 1982) افزایش یابد. در خاک­ها تحت فشار دوغاب کمتر از 350 کیلوپاسکال، مقاومت پیوند محاسبه شده در حدود دو برابر مقاومت پیوند منتج از دوغاب ریزی ثقلی می­باشد (Elias and Juran, 1991). در سنگ­ها، افزایش در مقاومت ناشی از فشار دوغاب می­تواند حتی بیشتر نیز باشد. ولی رشد مقاومت پیوند با افزایش فشار متناسب نبوده و پس از رسیدن به مقدار خاصی، ثابت می­ماند. تحت این شرایط، فقط آزمایش­های بارگذاری درجا می­تواند تخمین و ارزیابی معقولی از مقاومت تامین کند.

بدلیل مشکلات موجود در تخمین مقاومت پیوند، نیاز به آزمایش­های بارگذاری میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) های پیش بهره­ برداری برای بررسی مقاومت پیوند ذکر شده در دفترچه مشخصات و ایجاد حداقل طول میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) لازم جهت نگهداری و پشتیبانی بارگذاری طرح، یک امر رایج می­باشد.

در موارد خاص، جاییکه از میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) های رانشی در خاک­های دانه­ای استفاده می­شود (فقط کاربردهای ویژه)، مقاومت بدست آمده بطور برجسته ­ای اصطکاکی بوده و از همان عوامل موثر بر مقاومت اصطکاکی خاک، تاثیر می­پذیرد­.

عوامل موثر بر مقاومت اصطکاکی خاک

 

  1. فشار سربار در امتداد طول پیوند
  2. دانسیته نسبی خاک
  3. روش اجرا

زاویه اصطکاک ظاهری در سطح مشترک خاک- میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ)، را می­توان بین 75/0 تا 1 برابر tagφ تخمین زد. که “φ” زاویه اصطکاک موثر مصالح دانه­ای است (Elias and Juran, 1991).

 

جدول 1. مقاومت تخمینی میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) ها در خاک و سنگ
مصالح روش ساخت نوع سنگ یا خاک مقاومت نهایی

qu (kPa)

سنگ حفاری دورانی مارل- سنگ آهک

فیلیت (Pyllite)

چالک (Chalk)

دولومیت نرم

دولومیت ترک­دار

سنگ آهک هوازده

شیل هوازده

شیست هوازده

بازالت

شیل سخت یا تخته سنگ متورق

400 – 300

300 – 100

600 – 500

600 – 400

1000 – 600

300 – 200

150 – 100

175 – 100

600 – 500

400 – 300

خاک­های غیرچسبنده حفاری دورانی ماسه یا شن

ماسه سیلت­دار

سیلت

رسوبات کوهپایه­ای

واریزه ای نرم

180 – 100

150 – 100

75 – 60

120 – 40

150 – 75

غلاف گذاری رانشی ماسه یا شن

سربار کم

سربار زیاد

مارین متراکم

واریزه­ای

 

240 – 190

430 – 280

480 – 380

180 – 100

اوگر خاکریز ماسه سیلتی

ماسه نرم سیلتی

ماسه رسی سیلت­دار

40 – 20

90 – 55

140 – 60

تزریق تحت فشار ماسه

ماسه یا شن

380

700

خاک­های ریزدانه حفاری دورانی رس سیلتی 50 – 35
غلاف گذاری رانشی سیلت رسی 140 – 90
اوگر لس

رس نرم

رس سفت

سیلت رس­دار سفت

رس ماسه­دار آهکی

75 – 25

30 – 20

60 – 40

100 – 40

140 – 90

 

خروج از نسخه موبایل